Yin Xiuzhen

Eén van de fijnste exposities die ik tot nu toe in het Groninger Museum heb gezien; die van Yin Xiuzhen. Kan zijn omdat ze een vrouw is. Niet dat ik vind dat vrouwen elkaar zouden moeten steunen ofzoiets, maar ik val wel vaak als een blok voor de intuïtieve vrouwelijke benadering van beeldende kunst. En het helpt ook dat Yin met textiel werkt. I like textiel. Bovendien heeft iedereen die in Groningen op de kunstacademie gezeten heeft ooit in de muf ruikende bakken kleding van de MamaMini (kringloopwinkel) staan graaien om ‘vondsten’ te doen. Zo was één van mijn eerste projecten het ophangen van de halve kringloopkledingcollectie in de bomen van het Noorderplantsoen….Moet je bij geweest zijn.

Yin dus. Al direct bij binnenkomst staat daar het imponerende landingsgestel van een vliegtuig, maar dan op de kop. De enorme wielen bestaan volledig uit aan elkaar genaaide zwarte kleding waarvan de mouwsgaten en pijpen naar buiten stulpen. Gevolgd door een immens rood hart, boekenkasten vol boeken die aan de achterkant broeken en t-shirts blijken te zijn, een sjaal van ikweetniethoeveelkilometer en prachtig gemaakte ‘portable cities’. Groningen is er ook bij (al vermoed ik dat Yin daaraan begonnen is ná de uitnodiging om in het Groninger Museum te exposeren). En dat alles van gebruikte kleding. De stille getuigen van mensen (maat 38, klein want pijpen ingenomen) en de dragers van hun herinneringen. Als in: ‘O ja, dat gele ding met die drukknopen, die had ik aan toen we naar Zeeland reden en de cavia doodging’. En met dat superpersoonlijke materiaal maakt Yin steden en vliegtuigen. Onpersoonlijke ‘menshouders’. Of boekenkasten: de verschijningsvorm van een wereld aan gedachten, ontdekkingen en dingen die absoluut niet vergeten mochten worden door het nageslacht. En organen. Zoals de hersenen waar onze trauma’s en dromen liggen opgeslagen. En ons hart waar we allerhande menselijkheden aan hebben toegeschreven maar dat uiteindelijk gewoon een pomp is. Een mechaniek. Almaar in beweging. Net als de steeds veranderende steden in China en het vliegtuig in de lucht.                                                                                                     Yin maakt ze zacht en kwetsbaar en brengt de opgeslagen herinneringen terug aan de oppervlakte. Een prachtig protest.

En nog een kleine aanvulling van Joas:

 

 

One thought on “Yin Xiuzhen

  1. I went to Groningen Museum specially for Iris van Herpen. But your exibition was a very nic suprise!
    I was in Beijing last year an d your doors and rooftiles helped me remember indeed the grey hutong houses with the sign: to be destroyed.
    Thanks for the many interesting memories you made! I´ll follow you!
    With kind regards,
    Elly de Regt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *